2016.03.31. 13:53

A trigonometria mint konzervatív ártalom

Halácsy Prezi Péter és Horn György, az Alternatív Közgazdasági Gimnázium vezetőjének vitájáról tudósít épp most, jelenleg is vezető pozícióban a 444, a következő címmel: A Google használata fontosabb, mint a trigonometria.

A cím megismétlődik alcímként is, alatta pedig az újságíró egyetértőleg idézi Halácsy Pétertől a fenti tételt. Amit lehet igaznak gondolni, lehet háborogni miatta - én biztos, hogy naponta többször indítok el Google.keresést a gépeimen, mint szögfüggvényszámítást -, de azért mégis marad az emberben valami rossz érzés.

A magolás rossz, a kreatív tanulás jó, ezt én is megerősítem minden olyan társaságban, ahol erről megkérdeznek (fúj évszámok, hajrá összefüggések megértése, logika fejlesztése); csakhogy a 444-szöveg azt sulykolja, hogy a trigonometriát magolni kell, tehát rossz, míg a Google-keresés kreatív, tehát jó.

Biztos van olyan iskola, ahol a trigonometriát magoltatják a tanulókkal, de akkor könyörgöm: azt most zárassuk be, mondjuk azonnal. De a trigonometria egyébként nagyon egyszerű rendszere pont az életünknek egy olyan látványos szelete, aminek a megértése nélkül döbbenetesen sok dologból ki vagyunk zárva.

Abba pedig belegondolni is csodálatos, hogy a két - állítólag - eltérő megközelítés egyesítéséből milyen távlatok nyílnak: fogjuk magunkat, és keressünk rá Google-lel a "trigonometria" kulcsszóra. Megtalálhatjuk ezzel ugyanis ezt az itt következő ábrát, amivel nagyjából egy perc alatt el lehet magyarázni a trigonometria alapjait bárkinek - és még csak belehalnia sem kell az erőlködésbe.

sine-cosine-unit-circle-animation.gif

6 komment

A bejegyzés trackback címe:

http://gg.blog.hu/api/trackback/id/tr28548668

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sztd 2016.03.31. 14:59:14

Nekem más jellegű a rossz érzésem.

Egyrészt a magolás elég sok ponton megkerülhetetlen. Alapismeretek nélkül nem lehet érteni az összefüggéseket, hiszen nincs minek összefüggeniük.

Másrészt közismert, hogy az interneten minden rajta van. Azt nem szokták hozzá tenni, hogy minden hülyeség is rajta van, és minden hibás gondolat is.

Ez az a pont, ahol a Wikipédia kicsit, a Google pedig különösen használhatatlanná válik önmaagában. A helyes informció megkereséséhez ugyanis, ismerni kell a környezetét, tudni kell, hogy mit keresünk, és fel kell ismerni a helyes információt. Ez viszont nem megy lexikális tudás nélkül.

A fenti ábra egyébként önmagában nem lenne rossz, de szerintem túl gyors. Amikor meg akarom érteni, akkor meg kell tudni állítani, fel kell rajzolódnia a háromszögnek, és tudni kell, hogy melyik melyik, és miért az. Ez az ábra annak szemléletes, aki már ismeri az egészet, és csak fel kell frissítenie a tudást.

panelburzsuj 2016.03.31. 15:10:25

@sztd:
A trükkös mondat itt van a posztban: "amivel nagyjából egy perc alatt el lehet magyarázni a trigonometria alapjait bárkinek".

Oké - és ki fogja elmagyarázni?

Robinzon Kurzor 2016.03.31. 15:17:04

Akkor a Mandiner után ide is:

Ha a trigonometriát ezzel az önmagában mégoly szexi mozgó ábrával (vagyis az egységvektor tekergetésével) kezdik el tanítani, akkor már az elején elbaszták.

Ami ebből praktikusan fontos vagy érdekes ... na azzal kell kezdeni a tanítást. A mire jó és hogyan használható kérdésekre adott válaszokkal.

Nem trigonometria, de aki gyerekkorában olvasta a Rejtelmes szigetet, az abból mindenféle egyéb előképzettség nélkül megtanulta a hasonló háromszögek tételét, mert annak használatával határozták meg a sziklafal magasságát. (Az ismert hosszúságú, függőlegesen földbe szúrt bot és árnyékának arányából, valamint az ismeretlen magasságú sziklafal által vetett árnyék hosszából.)

Amíg először az absztrakciót tanítják és csak utána ("ha megvannak az alapok") a gyakorlati alkalmazást, akkor a kockahajlamú 10%-on kívül szépen lemorzsolódik mindenki a középiskola végére.

Az érettségire még összekapják magukat valahogy (sémafeladatokat meg tudnak oldani), de szerintem utána nagyjából évenkénti feleződéssel mennének csak át az érettségin, 10 után meg nagyjából már senki.

Szóval Halácsynak igaza van: fontosabb a Google annál, mint amit és ahogyan ma trigonometriából tanítanak.

DIODORO 2016.03.31. 15:47:33

No most akkor Pitagorasz a google miatt volt olyan jó geometriából, vagy bemagolta az alapokat és rájött további összefüggésekre.....

Persze aki csak arra akarja képezni a nebulót, hogyan rendeljen pizzat neten, annak elég a gúgli....

ern0 · http://linkbroker.hu/ 2016.04.01. 10:44:19

"Ha a trigonometriát ezzel az önmagában mégoly szexi mozgó ábrával (vagyis az egységvektor tekergetésével) kezdik el tanítani, akkor már az elején elbaszták."

Azt akartad írni, ugye, hogy ha _nem_ ezzel kezdik el tanítani, akkor elbaszták. Na jó, csiszoljunk rajta: ha ez az ábra nem kerül elő, akkor elbaszták.

Én akkor értettem meg a trigonometriát (mármint az én szintemen), amikor csináltam 8086 asm-ben MS-DOS-ra (majd később újracsináltam C16-ra, MOS6502-re is) egy lijassous-plottert. Na, ez se egy rossz út.

Környei László 2016.04.05. 19:05:04

"Amíg először az absztrakciót tanítják és csak utána ("ha megvannak az alapok") a gyakorlati alkalmazást, akkor a kockahajlamú 10%-on kívül szépen lemorzsolódik mindenki a középiskola végére."

Na itt van az eb elhantolva! Ezért romlik a matematika teljesítmény folyamatosan. Köszönet a "tankönyv-szabadságharcosok" által istenített tankönyveknek IS !