2010.05.31. 09:03

A Pénzügyminisztérium pusztulására

Kilőtt szemek, egymásnak ugrasztott magyarok, darabokra hullott államgépezet - az elmúlt nyolc év sokszor megénekelt elkúrásai közel sem érnek ahhoz a pusztításhoz, ami a gazdaság működtetésének legfontosabb területén, az adóügyekben történt. Az egyik felelős, a kormányzó koalíció már megsemmisült, és jó hír a vállalkozásoknak, hogy az új kormányszerkezet a másikat, a pénzügyi tárcát is megszünteti.

Az ország szociálliberális kormányzásának szimbóluma lehet a nokiásdoboz is, de én inkább az ötezer forintosra szavaznék: ez volt a tarifája 2010-ben egy magánszemély személyi jövedelemadójának alapszintű elkészítésének a legtöbb könyvelőirodánál. Amit a leköszönt koalíció az adóztatás területén produkált, az egészen biztosan példátlan volt a világtörténelem során. Az adófizetés rendszerét egyszerre három nézetben is sikerült rontani: jelentősen nőtt az adóztatás szintje, az egész rendszer sokkal bonyolultabb lett, ráadásul minden szabályt folyamatosan változtattak.

Az elmúlt nyolc évben a hazai vállalkozások egyetlen alkalommal sem tudtak tisztességes üzleti tervet készíteni, hiszen nem volt egyetlen olyan év sem, amikor ne változtattak volna lényeges mértékben a szabályozókon. És a csúcsponton, Gyurcsány végnapjaiban már hetente érkeztek a menetrendszerű módosítások, mivel sem az apparátus, sem vezetői nem voltak képesek néhány egyszerű, magyar nyelvű mondat hibátlan megfogalmazására.

Az országot a válságszakaszban többé-kevésbé egyenesben tartó Bajnai-adminisztráció sem lehet büszke: néhány fontos egyszerűsítés (pl. a kulturális járulék eltörlése) és a nagyon fontos szerkezeti átrendezés mellett ott sorakoznak azok az új szabályok, amelyek debilitásban még le is körözik a Medgyessy-Gyurcsány éra legnagyobb teljesítményeit is. De róluk később.

A most megszüntetett Pénzügyminisztérium apparátusa kívülről legalább annyira ludasnak tűnik, mint a szocialista-szabaddemokrata politikusok. A változtatások jó részét ugyanis ők készítették elő - koncepcionálisan is, és technikailag is. Az előbbit már ismerjük, az utóbbiról pedig annyit, hogy az elkészült törvényszövegek minősége annyira, de annyira durván gyalázatos, ami felveti az általános iskolai oktatás teljes újragondolását (ami persze most éppen meg is történik). Bár ellenzem az alsó tagozatosok megbuktatásának visszaállítását, néhány kivételt azért megbocsátanék - az adótörvényeket megfogalmazók bizonyosan ide sorolhatók, hiszen olyan embereknek, akik saját anyanyelvüket ilyen szinten művelik, és az elemi logikai képességeknek is ennyire híján vannak, nem tudunk értelmes, alkotó munkát biztosítani a társadalomban.

Itt megjegyzendő, hogy a rossz nyelvek szerint az adórendszer kiszámíthatatlansága, folytonos toldozása-foldozása néhány minisztériumi munkatársnak közvetlen anyagi érdeke is lehetett; ha ez volna a helyzet, akkor az előző bekezdést érvénytelennek nyilvánítom. Az adórendszer változásait ugyanis vállalatok egész sora oktatja nem kevés pénzért a könyvelőtársadalomnak - ezekre az egy-két napos rendezvényekre fejenként 30-40 ezer forintos díj leszurkolása után mehetnek be a magángazdaság könyvelő szakemberei. Mérjük csak meg gyorsan ezt a piacot: az országban becslések szerint akár százezer könyvelő is lehet. Na ugye.

A folyamat közvetlen kárvallottja a magyar társadalmon kívül éppen az APEH, az adószedők. Ők azok, akiknek azt a nagy rakás szerencsétlenséget, amit nálunk adótörvényeknek neveznek, értelmezniük kellene - és már nagyon elegük van abból, ami nyolc évig itt folyt, ezt magánbeszélgetéseken még felső-középvezetőik is elismerik.

A végén pedig, hogy ne csak általánosságban gyalázkodjunk, jöjjenek a gyönyörű példák, mit ötletelt össze az a kultúra, amely régebben szerényen csak szürkeállománynak neveztette magát.

Az egész az evával kezdődött, ami talán a földkerekség első negatív adója volt, hiszen minden egyes evás számla kiállítását az állam dotálta egy jelentős összeggel, ahelyett, hogy adóbevételt eredményezett volna. Ennek ellenére a pénzügyi zsenik évekig ünnepeltették, majd hároméves diadalmenetet követően, cikkünk után néhány héttel kijavították a bele kódolt rendszerhibát.

Gyurcsány Ferenc 2006-os csomagját még megpróbálta az egyre erőtlenedő baloldali véleményformálás gazdaságpolitikai hőstetté formálni, de a napnál világosabb volt, hogy mi a lényege: a költségvetés pazarlása megmarad, de hozzáemeljük az adókat, így lesz a dolog vége egyensúly, a gazdasággal meg majd lesz, ami lesz. A csomaghoz tartozó adóemelésekkel sok kisebb technikai zűr volt, de nagyobb állatságot csak egyet sikerült benne felfedezni, az értékesebb autók után kivetett extra magas regisztrációsadó-mértéket. Az intézkedést követően hirtelen megteltek Budapest utcái román, szlovák és német rendszámú autókkal, és a kormányzat az ismétlődő üres fenyegetéseken kívül ez ellen semmit sem tudott tenni. A megoldás bizonyosan milliárdos károkat okozott a gazdaságnak és a költségvetésnek is, eltörlésére mégsem került sor.

Az utolsó év, a Bajnai-Oszkó duó egyfelől tényleg hozott üdvözlendő változásokat, viszont hozzájuk egy óriási bukta, a vagyonadó sikertelen bevezetése köthető. A dologgal az Alkotmánybíróságnak semmi baja nem lett volna, ha rendesen sikerült volna szövegbe kódolni - a felmerülő problémákra pedig előzetesen többen is figyelmeztettek, hiába. Ami viszont megmaradt, az egy vicces torzó, amely jelentős, adóztatandó luxusvagyonként tünteti fel gyűjtők használaton kívüli ócska tragacsait, és víz melletti emberek összebarkácsolt vízijárműveit.

E korszak másik jellemzője a vonzódás a barokkhoz: az adórendszer túldíszítése egy egészen új irányzat a szakmában, aminek még nemzetközi visszhangja is lehet. Ide sorolhatók olyan találmányok, mint a jövedelemmel összevonandó, közös adóalapot képező, de mégsem adózó családi pótlék, a sávosan progresszívvá váló társadalombiztosítási járulék, és a szuperbruttó, amit sikerült úgy bevezetni, hogy a módszer előnyéről lemondtunk, és elintéztük az egészet egy olyan paragrafussal, ami azt mondja ki, hogy a meg sem szerzett jövedelem után is adózni kell. Kár érte, a szuperbruttó rendszere amúgy a tisztábban látást segíthette volna.

A vörösök gyalulása után pedig most jöhetne a narancs farok, hogy ezután most majd milyen jó lesz - gondolhatná az olvasó, ettől azonban őt most megóvjuk. Az adórendszer szörnyével ugyanis nem lesz egyszerű leszámolni; ez sem babazsúr lesz, amit néhány zseniális vezető iránymutatása alapján könnyedén leküzdünk. Van ugyanis egy adott mennyiségű pénz, amit be kell szedni az ország működtetéséhez, és ez nagyjából épp az a mennyiség, ami most bejön. Ha viszont ugyanezt a magasságot egy sokkal egyszerűbb rendszerrel tudjuk majd megugrani (mindenki gyűjti a söralátéteket?), az önmagában megtakarítást fog jelenteni - például nem kell ötezret kipengetni egy SZJA-bevallásért, például feleannyiért lehet könyveltetni a cégeket. És ebből már ki lehet indulni.

29 komment · 1 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://gg.blog.hu/api/trackback/id/tr632044013

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: A Pénzügyminisztérium pusztulására 2010.05.31. 10:55:02

Az ország szociálliberális kormányzásának szimbóluma lehet a nokiásdoboz is, de én inkább az ötezer forintosra szavaznék: ez volt a tarifája 2010-ben egy magánszemély személyi jövedelemadójának alapszintű elkészítésének a legtöbb könyvelőirodánál.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Vitéz Kőbányai Világos 2010.05.31. 14:42:43

A narancs farok megjött, a narancs pöcs mentegetőzéssel együtt ("Jajj szegény Vitya, hogy neki milyen nehéz dolga van!!!")

nyubocs 2010.05.31. 14:51:32

"például nem kell ötezret kipengetni egy SZJA-bevallásért, például feleannyiért lehet könyveltetni a cégeket."

A söralátétes bevallásnak pont az a lényege, hogy kitölteni baromi egyszerű látszólag, de a mögötte álló háttérkönyvelésnek és kimutatáshalmaznak iszonyú precíznek kell lennie, úgyhogy attól nem lesz olcsóbb.

Samott 2010.05.31. 15:29:36

Szja bevallashoz konyvelot? Ne szorakozzunk mar, harom perc alatt kesz voltam vele. Na jo telepitessel egyutt 5 perc.

Vitéz Kőbányai Világos 2010.05.31. 15:35:08

@Samott: Szerinted ez a posztírónak nem mind1? Lényeg az, hogy őt szegény báncsák a rohadt komcsííík!!!!

Samott 2010.05.31. 15:44:44

@Vitéz Kőbányai Világos: nem kellene ilyen iranyba elmenni, biztos lehet (es kell) egyszerusiteni az adozason, de konkretan az szja bevallas nem kulonosebb kihivas. El kell menni az apeh honlapjara (ha ide tud irni akkor internete is van), le kell tolteni ket dolgot (ha ide tud irni akkor szamitogepe is van ;)), feltelepiteni, es az osszegyujtott adatok alapjan kitolteni. Oszt ha nulla a vege akkor meg is vagy, ha azt irja visszakapsz akkor orulsz, ha azt hogy be kell meg fizetned akkor meg anyazol. Ki kell nyomtatni es leadni, feladni az apehnek. Atlagos inteligencia mellet ez ma sem lehet gond.

Vitéz Kőbányai Világos 2010.05.31. 15:47:15

@Samott: Te is látod, hogy őt, a nettel rendelkező, átlagot megütő iq-val rendelkező szerzőt a fenti körülmények sem akadályozzák meg abban, hogy Széchenyi méretű könyvelés díjakra hivatkozzon. Most akkor gondoljam inkább azt, hogy ennyire hüje?

gg 2010.05.31. 15:59:26

@Vitéz Kőbányai Világos: az sose baj, ha a saját példádból indulsz ki, de nem biztos, hogy általánosítható. Szerinted egy több gyermekkel rendelkező, mezőgazdasági munkából élő ember SZJA-bevallása hogy néz ki? Érthető lesz ez azok számára, akik mondjuk csak nyolc általánossal rendelkeznek? Vagy akár egy átlagember számára, mondjuk a családi pótlék tervezett (de aztán, ha jól emlékszem, nem megvalósuló) adóztatása mekkora kihívás?

Vitéz Kőbányai Világos 2010.05.31. 16:04:18

@gg: Nézd, én először 11 éve töltöttem ki adóbevallást, és egész komolyan gondolom, hogy aki le tud érettségizni, az az azóta előjött összes apró baszt ki tudja tölteni (jut eszembe, 11 éve még nem volt érettségim). Megjegyzem nekem úgy tűnik, hogy azóta könnyebb lett, bár lehet, hogy csak én öregszem. Az meg, hogy valaki mezőgazdasággal foglalkozik, az hogy jön ide? Ők hüjébbek az átlagnál? A nyolc általánossal rendelkezők meg simán megérthetik, de aki nem értette, az nem fogja eztán se. Sőt, az analfabéták, meg a szellemi fogyatékosok sem fogják megérteni. Velük meg mi lesz?! Ezentúl színes építőkockákon is lehessen bevallani, vagy mi?!

Szokol 2010.05.31. 16:06:01

Könyvelőként a következőket fűzném hozzá így kapásból:
- amit az EVA-ról írt a kedves bloggoló, színtiszta baromság.
- Az SZJA bevallást már lehetett 3.000-4.000 Ft-ért is csináltatni, én speciel nem is tudok olyan helyről, ahol 5.000 lett volna, de persze ettől még biztos volt.
- A bevallást ki tudja tölteni mindenki, ha éppen nem túl bonyolult, például alkalmazott valahol, aztán kész. De lehet olyan is, amivel még szakemberként is el lehet szenvedni egy-két órát, sok mindentől függ a dolog.
- a magyar adórendszer rettenetesen bonyolult, de csak mert valamennyit talán egyszerűsítik, még nem lesz olcsóbb a könyvelés, mert az nem csak a bevallás kitöltéséből áll.
- Majd ha Viktorék bevezetik a francia típusú családi adózást, és egy bevallás elkészítése szakemberként is több órát visz majd el, majd akkor sírjon mindenki, hogy drága.

Szokol 2010.05.31. 16:09:01

@Vitéz Kőbányai Világos:
Úgy jön ide, hogy egy őstermelő bevallása nem ugyanaz, mint amikor Te kapsz egy igazolást a munkáltatódtól, annak a sorait bemásolod a bevallásba, és esetleg még mellényomsz valami adókedvezményt.
Ha neked csupán ennyi örülj neki, meg tudod csinálni egyedül is. De vannak ám olyanok is, akiknek ennél bonyolultabb az élete.

Vitéz Kőbányai Világos 2010.05.31. 16:14:32

@Szokol: Konkrétan az első adóbevallásom évében nég különböző munkáltatóm volt (ilyen-olyan diákmelók), ki tudtam tölteni (nyolc általánossal :)). Most így felnőtten, közgazdász végzettséggel (nem számviteles), egész komolyan azt gondolom, hogy a legtöbb ilyen "jaj, nem tudom kitölteni" jellegű jajojngás vagy hiszti, vagy nettó lustaság. Ezen ponton egyetértek veled, nem olcsóbb lesz, max a könyvelőknek lesz könnyebb, mivel akinek a mostani sok, annak mindíg sok lesz.
A francia rendszerről semmit nem tudok, mesélj!

gg 2010.05.31. 16:17:09

@Vitéz Kőbányai Világos: még egyszer mondom - az ország elég nagy részének nincs érettségije sem. Dögöljenek meg?

@Szokol: amit az eváról írt a kedves bloggoló, az sajnos nem színtiszta baromság: súlyos rendszerhiba volt, a gazdasági miniszter levélben köszönte meg a figyelmeztetésünket, és elég hamar korrigálták a hibát. Nem veszem elő még egyszer az akkori magyarázataimat, akinek van szeme, látja, hogy minden evás számla kiállítását a rajta lévő összeg arányában dotálta az államkassza.

gg 2010.05.31. 16:18:48

@Vitéz Kőbányai Világos: fordítva ülsz a lovon. Az adófizetők ennek a rendszernek az eltartói, számukra az egy éppen olyan állami szolgáltatás, hogy egyszerűen, komoly megerőltetés nélkül tudjanak adózni, mint sok-sok más dolog.

Vitéz Kőbányai Világos 2010.05.31. 16:29:28

@gg: Nem hiszem, hogy fordítva ülnék. Továbbra is azt gondolom, hogy az írás-olvasás, és a négy alapművelet ismerete elégséges skill egy adóbevallás kitöltéséhez (mint fentebb írtam, nekem is sikerült érettségi nélkül). Hozzáfűzném, hogy persze mindenkinek vannak nehézségei az életben, hiszen senki nincs, akinek minden skillje tökéletes. Ettől még nem ér a rendszert szídni (én pl. valószínüleg soha nem fogok megtanulni kézzel írni, mégse küldött az állam soha számítógépet, hogy azzal valljam be az adómat, és hidd el, ez nem is bánt).
Továbbá: a legegyszerűbb persze az lenne, hogy minden felnőtt polgár befizet havonta mondjuk 50 000 forintot jövedelmadó címen, és semmit nem kell bevallani. Tetszene? Nekem se, pedig söralátét se kell hozzá! Na ezért vannak kurvabonyolult jövedelembevallásaink, meg ilyen-olyan kedvezményigazolásunk, meg mindenmás hasonló baromságunk. Tény, hogy lehetne egyszerűbb, de most se bonyolult, nem kéne sírni!

engem gyíkká változtatott 2010.05.31. 16:32:01

én végig úgy gondoltam, hogy a maszop-féle "vezetésnek" nem az a legnagyobb baja, hogy lopnak, hanem hogy dilettáns idióták.

így válhatott egy pl. adóelkerülés-tanácsadóból pénzügyminiszter.

mindig a KKP mávos plakátja jut eszembe róluk, az valahogy így szólt:
"A vonatokat DIREKT nem takarítjuk. Üdvözlettel: MÁV"

a szabályok direkt betarthatatlanok. üdvözlettel: a magyar állam.

(igaz, ennek van eredetije is, amikor a barmok az épülő FIZETŐS autópályák mellé kiplakátolták, hogy "épül az adófizetők pénzéből". hehe.)

nyubocs 2010.05.31. 16:34:56

@Szokol:
Egy őstermelői bevallás ma:
1. Eleve be se vallja mert 600 eft alatt van.
2. Ha felette van, akkor nyilatkozza, hogy x % költségszámlával rendelkezik oszt jónapot
3. Ha olyan sok a bevétele, akkor valóban kell egy kicsit gondolkozni a kitöltésen.

Emiatt szoktak közös őstermelőit váltani, úgy kevesebb az 1 főre jutó

Szokol 2010.05.31. 16:37:02

@Vitéz Kőbányai Világos:
Elég sokat téma ez mostanában. Gyakorlatilag arról van szó, hogy a családot összevonva tekinti adóalanynak a rendszer, tehát ahol többen vannak, ott bizonyos arányszámokkal korrigálva több felé megy az adóalap, tehát ha éppen valaki e miatt csúszik kisebb adósávba, jobban jár a család. Ez a gyakorlati tapasztalatok szerint kizárólag ott jelent valamit, ahol az egyik családtag nagyon jól(de tényleg nagyon jól) keres, a másik viszont csak keveset vagy éppen semmit, mert otthon van a gyerekekkel. A gond ott kezdődik, hogy mit tekintünk családnak. Az élettársi közösség az? Ha a nagyszülők, vagy bármilyen más ilyen-olyan rokon ott lakik, az család? Ha elváltak a szülők, de egy fedél alatt élnek, az család? Még lehetne sorolni a végtelenségig. Arról már nem is beszélve, hogy az emberek javarészt nem dec. 31-n halnak meg és nem január elsején születnek, ez is bonyolítja a rendszert. Nem véletlen, hogy Európában csak a franciák és talán a luxemburgiak alkalmazzák.
gg: Hát azért az elutasítás közel sem volt ennyire egyértelmű, én például nem ismerek egyetlen könyvelőt vagy adótanácsadót sem, aki ellenezte, ellenezné az EVA-t.
Az összesített adóegyenlegge kapcsolatban pedig jó néhány számítás született, volt köztük pozitív és negatív végeredményű is, de valójában senki nem tudja.
Csak az EVA - ÁFA összehasonlítás nem veszi figyelembe nagyon sok egyéb módosítást.
Tapasztalatom alapján az EVA-sok nem fizetnek kevesebb adót, mintha TAO/SZJA alatt maradtak volna, csak nem kell hozzá ügyeskedniük, nyugodtabban alszanak, ha szabad így fogalmaznom.

Szokol 2010.05.31. 16:40:31

@Vitéz Kőbányai Világos:
Az általános iskolából kikerülők majdnem fele a felmérések szerint funkcionális analfabéta, nem érti, amit elolvas. Nekik teljesen mindegy, mennyire egyszerű vagy bonyolult egy bevallás, rosszul vannak egy egyszerű adatlap kitöltésétől is.
Ez van, nem mindenki egyforma. Azért mert neked megy, másnak még nem biztos.

Szokol 2010.05.31. 16:45:20

@engem gyíkká változtatott:
A dilettantizmusban tökéletesen egyetértünk. Egy épkézláb, használható adótörvényt nem tudtak alkotni 8 év alatt.
A szomorú az, hogy mikor a szakmai szervezetek kart karba öltve visítoztak, hogy betarthatatlan, használhatatlan, hiányos, értelmezhetetlen, stb. az éppen készülő törvény, tojtak mindenféle szakmai érvre. Aztán persze kiderült, hogy nem működik a dolog, akkor jött a toldozgatás-foldozgatás.

Take-it-Easy 2010.05.31. 16:48:35

@Vitéz Kőbányai Világos: nekem is egyszerű volt az adóbevallásom, mert csak két helyről kellett összeszednem az adatokat. De nézted te a bevallási ív többi sorát? Belekukkantottál a kitöltési útmutató többi részébe? Mert elég könnyen jár a szád így és most, de ha mondjuk lettél volna munkanélküli, majd betegállományban (passzívban), dolgoztál volna külföldön, majd mégiscsak kaptál volna melót itthon, ahonnan azonban kiküldetésre küldenek, amelyre kapsz költségtérítést, tudnád, hogy melyik jövedelem melyik kategóriába esik? Melyik után kell külföldön, és melyik után belföldön adóznod...? És ez még csak egy magánszemély, nem egy cég, amely költséghelyekkel és számlatükrökkel, meg álló- és forgóeszközökkel dolgozik...

Vitéz Kőbányai Világos 2010.05.31. 16:51:44

@Szokol: Tisztában vagyok vele, hogy számos polgártársamnak egy Blikk-hír elolvasása is kihívás. Ez probléma, még pedig hatalmas. Viszont ezt a problémát egy még oly egyszerű adórendszer sem oldja meg. (Máig azt gondolom, hogy a magyar oktatás nem azért vált színvonaltalanna, mert az oktatási módszerek, illetve a tananyag elavult - ez a kisebb baj. A fő gond az, hogy az oktatott tananyagot sem sajátítják el a tanulók.)
Az adótörvényekhez egyébként - beismerem - nem értek. Ugyanakkor nehezen tudom elképzelni, hogy a dologért felelős intézmény - a PM - megszűntetése sokat segítene a dolgon.

Terézágyú 2010.05.31. 16:53:37

@Vitéz Kőbányai Világos:

1. Ha te most közgazdász vagy, akkor nagy valószínűséggel már megvolt ez az affinitásod a középiskolában is. Tehát ez nem kunszt.
2. Egy egyetemen dolgozó ismerősöm mondja, hogy az olyan egyszerű íveket, hogy neve, anyjaneve, dátum, aláírás a hallgatók igen nagy százaléka rosszul tölti ki! Lehagyják a rubrikákat és hasonlók. Volt olyan, hogy nem visszaadta neki, mondván: dátum és aláírás is kell a dátum illetve az aláírás rubrikába - erre az illető visszaadja aláírva: de dátumot nem írt rá... stb. stb.

Attila64 · www.sagaontour.ca 2010.05.31. 17:00:03

Ízike! Álló- meg forgóeszköz már 10+ éve nincs!

Vitéz Kőbányai Világos 2010.05.31. 17:01:10

@Easyke: Azért azt nem gondolom tartható elvárásnak, hogy egy 5 főnél többet foglalkoztató cég adóbevallása bárki számára 3 mondatban elmagyarázható legyen (hacsak vissza nem térünk a fiy összeg/fő rendszerhez). A külföldi munkavállalás szintén para lehet (én csak önkéntes voltam külföldön, a TB még úgy is para). Félreértés ne essék, én spec marhára megértem az egyszerűsítési igényeket, és mivel nem gondolom, hogy az itt kommentelők elvakult idióták/rossz indulatú szemetek lennének, jelentős részük nyilván jogos is. Arra kívántam felhívni - "felprovokálni" - a figyelmet, hogy ne essünk túlzásokba, a söralátét meg annak tűnik (bizony, a résztvevő állampolgár felelős viselkedése nem fenékig tejfel!).
@Szokol: Ez így nekem baromi unszimpatikus. Nem azért mert individualista állat vagyok (oké, lehet, hogy az vagyok), hanem azért, mert óhatatlanul értéktartalma lesz. Még a gyereket közösen nevelő élettársi kapcsolat a legkevesebb. Abba gondolj bele, amikor az első melegpár, vagy hippi kolónia próbál családi adózni! Teljes joggal érvelhetnének azzal, hogy ha az intézmény gazdasági megfontolásait tekintjük, akkor nekik bele kéne esni. Ezt vajh, hogy veszi be az átlag KDNP szavazó? (Nem, semmi bajom nincs a KDNP-szavazókkal, viszont nem gondolom, hogy jó arra alapozni az adórendszert, hogy ki tud jobban beletaposni a másik lelkivilágába.)

Ui: a környezetemben lévő kisvállalkozók (döntően informatikai terület --> kis tárgyieszköz-állomány, kevés költség) nagy áldásnak érezték az EVA-t.

Vitéz Kőbányai Világos 2010.05.31. 17:03:22

@Terézágyú: lsd. fent (szörnyű, hogy mennyire nem tud írni-olvasni az ifjúság, én is szembesülök vele, de ez tényleg nem a PM dolga. egy másik - ezzel foglalkozó - blogban szívesen megosztom a véleményemet erről (ezzel sokkal többet foglalkoztam, mint pl. adójoggal:))

SiKom 2010.05.31. 17:04:51

@Samott:
"Szja bevallashoz konyvelot? Ne szorakozzunk mar, harom perc alatt kesz voltam vele. Na jo telepitessel egyutt 5 perc. "

Ez rohadt nagy kamu. Nem lehet 5 perc alatt jól kitölteni, nem lehet elolvasni az útmutatót ennyi idő alatt.
Pl. 86. pontba írtál valamit? Nem? Miért nem?

grésa 2010.05.31. 17:37:16

amúgy egyet értek az írással, de egy gáz van, adózás nem nyolc, hanem huszonhárom éve van, és az anomáliák kezdettől jellemzők rá!

Samott 2010.05.31. 18:32:08

@Sir Kommentor: Nem tudom, es nem is erdekel mi van a 86. pontban. Ami nekem kellett, azt megtalaltam kitoltottem. 5 perc alatt.

vizafogó 2010.06.02. 16:45:22

Itten, aki ezt olvassa, számítógépe van, meg mindenféle billentyűket, egeret mozgat, meg levelez, meg internete van.
Ez a bonyolult, nem az szja bevallás.
Pontosan ennek a rétegnek lett igazán ízi a dolog. Noch dazu, idén már nem is kellett nyomtatni és postára menni.
Én olyan mazochista vagyok (és elég öreg is), hogy amióta van, azóta kizárólag magam készítem. Azon egyszerű okból, hogy a régebbi rendszerben tudni kellet a „hiszekegyet” meg „tiszparancsolatot”, majd a „tizenkétpontot”, most az új kapitalizmusban szerintem az „ssjabevallást”.
Aki ezt nem így gondolja, az semmilyen rendszerben nem fog boldogulni. (vannak nekem olyan „bölcsész” (?) sok iskolát végzett ismerőseim, akik arra büszkék, hogy mihez nem értenek).

Az összes eddigi elektronikusan ügy intézhető, megismerhető, cucc közül nálam az APEH a csúcs.
Ezen látszik, hogy nem csókosok fejlesztették sok milliárdért, és nem abból a célból, hogy hogyan lehet még, sunyiban sok közpénzt megszerezni és/vagy még jobban megfejni a polgárt, vagy, hogyan teremtsünk látszat nyilvánosságot.
Az idei bevallás este 11 után, három altató sörrel feltöltve, elküldéssel visszaigazolással, mentéssel együtt 10-15 perc alatt elkészült, és csak azért ,mert sokáig kerestem a dobozt ahol az igazolásokat gyűjtöttem. Hajrá APEH! Tetszik az elektronikus árverés és a beszámoló közzététel is. (negatív ,hogy olyanok is felkerülnek a hátralékmentes listára, akik ellen végrehajtás van)
Ami még mindig szánalmas, az a cég nyilvánosság. (MICROSEC pióca) Fölöslegesen agyonkódolt, nem kereshető és tavaly év végén újabb adatokat dugtak el a nyilvánosság elől.
A mélypont az ingatlan nyilvántartás. Szánalmasan dugdossák az adatokat valószínűleg oligarcha és politikus érdekek miatt. Minden, megvan elektronikusan, de pofátlanul eldugva a nyilvánosság elől.