2010.06.22. 13:40

És most valami egészen más: Biszku

Forradalom vagy nem forradalom: a tövig rágott gumicsont-kérdést egzaktul megválaszolta az élet - egy polgári forradalom után biztosan nem tilthatnának le kommunisták filmbemutatókat, és nem ítélne el a bíróság kommunista ügyeket feltáró történészeket.

Pedig igény a forradalomra lett volna, a féllegális filmbemutatón legalábbis biztos: a majd kétezres közönség a nyolcvanas évek hangulatában várta ki a sorát, pártállásra való tekintet nélkül. (Apropó, látott valaki MSZP-st?) Talán patetikus lesz, de ennyi túlzás belefér: a két fiatal azon az egy héttel ezelőtti estén nemzetet egyesített.

Fruzsina és Tamás ugyanis csodálatos filmet készített, ami jó eséllyel korszakhatárt fog majd jelezni. Fiataloknak mondják őket, valójában viszont nagyon fontos pontosan belőni a korukat: övék ugyanis az első generáció, amelynek eddigi teljes felnőtt élete (kábé tíz évnyi - tehát nem is annyira fiatalok) a rendszerváltás utánra esik, és egyetlen reflexük sem hordoz semmit a diktatúra néha vicces, néha undorító hagyományaiból. (Viszont hibátlanul meg tudnak rendezni egy hetvenes évekbeli falugyűlést.)

A film, amit hamarosan minden érdeklődő látni fog (hála és köszönet a letiltás feloldásáért, kedves Biszku család), még egyszer mondjuk el, csodálatos. Pedig igaz minden kritika: a két riporter nem profi kérdező, és nem kábul el a fejünk a sokkhatásszerűen érkező rengeteg új adattól. Az alkotók nem sziporkáznak, de ez a műből nem vesz el semmit, inkább hozzátesz. (Nem a gitárvirtuózok csinálták a legjobb zenekarokat, ugye.)

Ezzel szemben kapunk egy nagyon szórakoztató és élvezhető, már-már azt mondanánk, hogy kertévé-kompatibilis munkát - ha tömegesen futnánk bele a két nagy csatornán ehhez hasonló kidolgozottságú anyagokba.

Emellett pedig ott van néhány nagyon fontos kimondott mondat: "Az erősebb kutya baszik" - mondja Béla bácsi, amihez hasonlót élő hívő kommunista szájából még nem hallottunk. Ez ugyanis azt jelenti, hogy igen, megszállt ország voltunk negyven évig, igen, bábkormány tagja voltam én is, és kellett a mi hatalmunkhoz az idegen hadsereg a hátunk mögé, az ország magától sosem választott volna bennünket.

A riporterek önleleplezése után vita kerekedik akörül, hogy szükség volt-e 56 után megtorlásokra. Az elhangzott érvek igazából nem annyira érdekesek - a szituáció az, ami itt az izgalmat jelenti. Biszku Béla itt ugyanis két olyanforma fiatallal ül szemben, amilyenekből százával lógtak a magyar kommunisták akasztófáiról.

A kérdés megítélése a volt belügyminiszter szerint színtisztán világnézet kérdése, amivel implicit módon elismeri: kommunizmus és politikai gyilkosság elválaszthatatlanok egymástól.

Nem toll, nem fegyver tehát, hanem kamera és mikrofon: ezek az eszközei 2010 forradalmának, és azért lehet ezt mondani, mert a mandineresek filmje után már semmi sem ugyanaz, mint előtte. Ezt a film visszhangja igazolja a legjobban, hiszen jobbról is, balról is, egészen a Népszavával bezárólag értelmes és jó reakciók születtek a témában. Hogy a kommunista személyiségi jogai fontosabbak-e, mint a politikai közösség hiteles emlékezetének szolgálata, az persze mindig érdekes jogelméleti vita, de a Biszku család kicsit későn ugyan, de a második körben eszmélt: vége a tiltás századának, és az effajta korlátozás még inkább reflektort gyújt feléjük (amiből jól már nem jöhetnek ki, tekintve a filmben ismertetett hiteles dokumentumokat).

Hallgassunk meg tehát még sokkal több kommunistát, hadd beszéljenek csak minél többet. Húsz év után is tudnak újat mondani, higgyük el.

(Köszönet az alkotóknak az exkluzív képekért.)

63 komment · 3 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://gg.blog.hu/api/trackback/id/tr122100869

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: A kommunistákat lelövik, ugye? 2010.06.22. 17:12:03

Azt mondják, az volt a békés átmenet ára, hogy háborítatlanságot kaptak ezek az emberek. Biszku példája is jól mutatja: ők tényleg semmit sem bántak meg. (Fotó: MTI/Kovács Attila) Egy kicsit nehezen veszi be az ember gyomra, ha két héten belül kétsze...

Trackback: Biszku Béla nyílt levele a Csucsu blognak 2010.06.22. 16:49:12

RE: Húsrágó hídverők (okt. 27.) Tisztelt Csunderlik Péter úr! Bár se a tiszteletre, se az urazásra nem jogosult. Nagyszájú nyegle nyikhaj. Csendőr-pertu, pofon és bikacsök, az járt volna magának a régi világban, ahol én még felnőttem, és hogy azt eltör...

Trackback: És most valami egészen más: Biszku 2010.06.22. 14:47:01

Nem toll, nem fegyver tehát, hanem kamera és mikrofon: ezek az eszközei 2010 forradalmának.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Walter Melone (törölt) 2010.06.22. 15:42:32

A következő lépés az ügynöklisták nyilvánossá tétele kellene legyen.

Valamiért erre most sincs hajlandóság...

Rod 2010.06.22. 15:58:51

@Walter Melone: talán mert túl sok kormánypárti lenne rajta, hahaha

Unbiased 2010.06.22. 16:02:31

Ebbol a hosszu ismertetesbol nem derul ki, mirol szol tulajdonkeppen a film. En csak annyit hallottam rola, hogy Biszku szerint 56 ellenforradalom volt. Ennyi nekem eleg ahhoz, hogy ne erdekeljen az egesz.

ern0 · http://linkbroker.hu/ 2010.06.22. 16:24:17

@Unbiased: Ő volt a BM '56 után (ha esetleg visszakapcsolsz a meccsről).

Lacapc 2010.06.22. 16:35:21

azért Biszku egy sima asztalhoz is leült volna a közönségrendezvényen. (nem gondolom, hogy ő ragaszkodott a "Dolgozó népért" zászlóhoz) ennyiből egy kicsit manipulatívak a képek. de ez mondjuk semmit nem von le Biszku múltban elkövetett bűneiből.

Karipapa01 2010.06.22. 16:41:19

Van aki szerint van Isten, van aki szerint nincs. Van aki szerint a kommunizmus a jövő, van aki szerint ez marhaság. Van aki szerint '56-ban forradalom volt, van aki szerint ellenforradalom. '88-'89-ben éppen azért küzdöttünk és vállaltuk az egyéb hátrányokat, hogy a fent említett embereket ne tekintsék bűnözőnek, a társadalom ellenségének, hanem mindenki nyugodtan kinyilváníthassa a magánvéleményét BŰNTETLENÜL! Ha ez az ember bűncselekményt követett el (akár köztörvényes akár háborús), feleljen a független bíróság előtt, de a magánvéleményéhez akkor is joga van: ez a demokrácia! Nem akarom én megvédeni ezt az embert, sőt erkölcsileg mélységesen elítélem a cselekedeteiért, ultraszélsőséges baloldalinak tartom. Szerintem ne a kijelentésein rugózzunk, inkább azzal kellene foglalkozni, hogy mi vezette ezt az embert erre életre és mennyiben felelős a valós cselekedeteiért. Lehet, hogy ennek részletes vizsgálata elrettentő jövőképet mutatna a ma is jelenlevő ultraszélsőségeseknek.

Circus 2010.06.22. 16:56:24

Fel kellene már dolgozni, el kellene fogadnunk és le kellene zárni a múltunk ezen részét is, csakúgy, mint Trianont.

Elfelejteni tilos, a hibákból tanulnunk kell, de unalmas ugyanazon körök mentén toporognunk.

WM már írta - ügynöklisták.
Kellene. Nehéz és fájdalmas, de kellene. A következő lépés.

A filmet pedig megnézem majd, kellene még sok hasonló.

Magon_ 2010.06.22. 16:56:55

@Walter Melone: Kíváncsi vagyok, valaha megtudjuk-e (mondjuk 30-40 év múlva, ha még megérjük), hogy ki vagy kik voltak benne, akik elég nagy kutyák ahhoz, hogy 20 év alatt mindig megakadályozzák ezt.

blokkos 2010.06.22. 16:58:41

A mondat, hogy "az erősebb kutya baszik", 2010-ben is érvényes.

Ssipak 2010.06.22. 17:06:57

"A kérdés megítélése a volt belügyminiszter szerint színtisztán világnézet kérdése, amivel implicit módon elismeri: kommunizmus és politikai gyilkosság elválaszthatatlanok egymástól."

ezt leírni politikai rasszizmus. gratulálok hozzá.

t a m á s 2010.06.22. 17:43:42

Hogy erkölcsileg Biszku Béla milyen ember...azt gondolom a ma élők 99,9% előtt nem kétséges.
Hogy egy ilyen embernek ma is a világnézete, múltbeli tevékenységének megítélése nem változott...sajnos ezt is megértem. DE
Az "erkölcsi pálcatörés", a morális elítélés helyett egy nagyság-rendel jobban érdekelne mindaz amit az akkori eseményekről tényszerűen tud. (1956 november elején járt e Kádár Moszkvában, kik voltak a nem ismert szereplők és milyen manipulációk voltak 1957 és 1989 időszakában.
Az analizáló tényfeltáró történész dokumentálása ennek az utolsó tanúnak a kibeszélése kapcsán lenne a legérdekesebb.
Mert az akkori rendszer belső működése mechanizmusainak megismerése a fiatalok számára fontosabb mint az egyszerű erkölcsi elítélés. Hiszen ma ebben már egyet értés van.

geniusgenie 2010.06.22. 18:00:03

Eltelt 20 év a rendszerváltás óta. És most felbukkan a tömeggyilkos. Eddig mi volt vele? Az azóta regnáló kurzusokban nem b...tatták,most meg jön a kígyó-béka. Mintha nem tökmindegy volna.

dino vercotti · http://bianconeri.blog.nepsport.hu/ 2010.06.22. 18:19:28

@Karipapa01: joga van azt gondolni, amit akar. De ez a fószer nem a otthon, az íróasztalánál gondolta, hogy "de rohadt jó dolog a kommunizmus, annak is főleg a sztálini változata", hanem kemény melóval emberi életeket húzott át.

Iparos 2010.06.22. 18:25:19

@Ssipak: Mi van?
Akkor a "nácizmus = tömeggyilkosság" kijelentés is politikai rasszizmus lenne?

Karipapa01 2010.06.22. 18:38:14

@dino vercotti: Úgyvan! Ezt kell megtudakolni, hogy miért tette! Biztosan volt rá valami oka, mert ok nélkül még az állat sem cselekszik. Erre az okra lennék kíváncsi (és szerintem még nagyon sokan), nem pedig a kommunista demagógiára. Ezt viszont sajnos eddig még SENKI sem kérdezte meg. Feltételezem, hogy az elveit szerette volna védeni (akár mások élete árán is, mert a sajátja azért drága!), de erről eddig egy szó sem esett. Nem hiszem, hogy bármiről is nyilatkozna, ami a kommunizmus eszméivel nem összeegyeztethető, de azért talán érdemes lenne hivatalos magyarázatot kérni tőle nem elvi alapokon, hanem helyzetelemzés és helyzetmagyarázat tekintetében. Erre írtam azt, hogy ennek az embernek az elítélése már mit sem változtat, de a jövőre való tekintettel a szélsőségeket is gondolkodásra bírhatná. És ez most mindennél fontosabb lenne.

Ssipak 2010.06.22. 18:44:37

@Iparos: nem, ezt leírnod szimpla butaság.

Iparos 2010.06.22. 19:09:18

@Ssipak: Veled nem lehet ebben sem versenyezni.

kvadrillio 2010.06.22. 19:14:29

Eccerűen nem értem miért kell egy idős bácsikát addig basztatni, amíg elkeseredésében feldobja a talpát ???!
Kegyetlennek, meggondolatlannak /nagyonismeggondolt!/ tartom.
És hányingerkeltő.
De még inkább, állatnak tartom azt, aki képes ilyenre.
A történelmet visszaforgatni nem lehet, ráadásul Biszkunak igaza van.
Abban a történelmi helyzetben, helyesen cselekedett.

kvadrillio 2010.06.22. 19:19:52

azééé belegondoltam.....milyen jó is lenne, ha most is akasztott emberek lógnának a fákon.......és az erős északi szél lóbálná őket össze-vissza.....bár amennyire a földi klíma megváltozott, az átázott talaj miatt sorra dőlnének ki a fák.......:O)

ha-ha-haaaa....

Hajrá, Fő- és Albánia! 2010.06.22. 19:31:22

Igen, dicsérjük a csalókat és szélhámosokat...
Mármint a film készítőit.

Egyébként '56 ellenforradalom volt.
Hogy miért?
Mert definíció szerint a szocializmus permanens (izé, folyamatos) forradalom.
Akkor mi lehet az, ami ellene van?
Ellenforradalom.
Nem tudom, mi ezen a nem egyértelmű.

Egyébként abban pl. igaza van Biszkunak, hogy rengeteg kommunistát is megöltek az (ellen)forradalom alatt, akkori források szerint több ezret (elég csak a pártház - magukat megadó - védőinek kivégzésére gondolni, akik ráadásul nem hithű kommunisták, csak oda vezényelt kiskatonák voltak; szóval ezek a kedves forradalmárok is igen vérengző barmok voltak többségükban).
Arról nem is beszélve, hogy a 300 kivégzett között volt nem egy köztörvényes bűnöző is, akiket az (ellen)forradalmárok kiengedtek, és akik aztán válogatás nélkül gyilkoltak (nem meggyőződésből, hanem részben bosszúból a haragosaikat, részben pénzért, hogy ne üres zsebbel disszidáljanak).
Mellesleg 300 embert a világ bármelyik akkori nyugati demokráciájában is kivégeztek volna az 50-es években államellenes tevékenységért egy ilyen esemény után (lásd pl. Amerika, Rosenberg-házaspár, vagy kicsit korábban Sacco és Vanzetti, pedig ott fegyverek elő sem kerültek).
Ez kb. olyan, mint ahogy az oroszokat szidják a cári család kivégzéséért, azt viszont örömmel elfelejtik, hogy ugyanezt megtették kicsit korábban az angolok (Stuart Károly) és a franciák (XVI. Lajos és szerettei) is.

ninimimi 2010.06.22. 19:32:05

@Ssipak: Talán nézd meg az idegen szavak szótárában, mi a rasszizmus, aztán rájössz, hogy föltaláltad a fából vaskarikát!

Egyébként a "kommunizmus és politikai gyilkosság elválaszthatatlanok egymástól" megfogalmazás szerintem is pontatlan, csak más miatt. Nincs ilyen, vagy olyan okkal megszépített gyilkosság, csak gyilkosság van. Így a mondat helyesen:

Kommunizmus és gyilkosság elválaszthatatlanok egymástól.

Ez az, amit a kommunizmus többszáz millió rendbeli ügyben bizonyított.

Orbán forradalmáról pedig csak megismételni tudom ezt: egy polgári forradalom után biztosan nem tilthatnának le kommunisták filmbemutatókat, és nem ítélne el a bíróság kommunista ügyeket feltáró történészeket.

Hozzátenni pedig ezt: biszkuk sem lubickolnának kiemelt nyugdíjakkal a rózsadombi, rablott vagyonukban.

Hajrá, Fő- és Albánia! 2010.06.22. 19:36:27

@kvadrillio:
Így van, a körülmények figyelmen kívül hagyásával nem lehet vizsgálni egy cselekvést vagy döntést.

Kíváncsi vagyok, hogy az itt nagy hanggal ítélkezők mit tettek volna Biszku helyében.

Mert a partvonalon túlról könnyű bekiabálni. Pláne utólag.

tlvajferi 2010.06.22. 19:36:40

valami probléma vana rendszerváltáskori nagy "kiegyezéssel":

a tömeggyilkosoknak ugyanis nürnbergi per járna, esetleg hágai mint milosevicsnek
a biszkuféléknek is ott lett volan a helyük...

Hajrá, Fő- és Albánia! 2010.06.22. 19:37:46

@ninimimi:
Több százmillió?
Annyian az egész szocialista tömbben nem éltek.

És a szocializmus nem a teljes kipusztulás miatt szűnt meg.

ninimimi 2010.06.22. 19:41:36

@Hajrá, Fő- és Albánia!: A magyarok történelmét mocskoló, hazug fröcsögésed immár magyar törvényt is sért.

Ideje lenne fölébredni bolsikáim, hogy már a magyar törvények szerint is egy "platformra" kerültetek a tömeggyilkos nácik bűncselekményeinek mentegetőivel az általatok mindig szégyellt eszme- és tettestársaitok, a nemzeti szocialisták kései cinkosaival!

Gyümilevi 2010.06.22. 19:41:48

Kvadrillió!

Engem meg felháborít, hogy ez a vén komcsi, még mindig kapja a nyugdíjját, ráadásul érinthetetlen! Egyébkét ennyi erővel a Demanjoukot is békén lehetne hagyni, hiszen már Ő is egy idős bácsi!?
Az öregség nem egy kiváltság, hanem egy állapot és az emberiség elleni bűntett nem évül el soha!

Hajrá, Fő- és Albánia! 2010.06.22. 19:48:25

@ninimimi:
Az a baj, hogy nem hazug fröcsögések, hanem igazságok, még ha a te csökött agyadnak ez magas is.

Csak nem mindenki 12 éves hülye gyerek, mint te.

Bolsi meg az édesanyád, szóval ezeket neki mondd.

ninimimi 2010.06.22. 19:49:12

@Hajrá, Fő- és Albánia!: Ha már patikamérlegen akarod méricskélni, ki a nagyobb gyilkos disznó, a náci, vagy a kommunista, akkor a "szocialista táboros" számításnál ajánlom figyelmedbe:

Jevtusenko, a szovjet rendszer kedvencéből lett elmegyógyintézeti "ápolt" erősítette meg a 70-es években, hogy csak a Szovjetunióban 60 millió embert öltek meg a sztálinisták a, KOP, a Kis Októberi Puccs óta. (Tudod, szerintetek NOSZF.) Hol van még ettől az Ukrajnában halálra éheztetett tízmillió,

ninimimi 2010.06.22. 19:54:27

@Hajrá, Fő- és Albánia!: ... a csatlós államokban megölt tízmilliók, Kambodzsa 3 milliója 5 év alatt, Észak-korea, Ázsia többi része, Közép-Amerika és Kína többtíz milliónyi, kommunisták meggyilkolta áldozata.

A csökött agyadat, meg anyádat nem én kevertem ide. Ez a te alpári színvonalad, meg a mocskos gyilkos elvtársaidé, akiknek a cinkosa vagy.

Ssipak 2010.06.22. 19:55:32

@ninimimi: "Orbán forradalmáról pedig csak megismételni tudom ezt: egy polgári forradalom után biztosan nem tilthatnának le kommunisták filmbemutatókat, és nem ítélne el a bíróság kommunista ügyeket feltáró történészeket."

egy jogállamban mindenkinek azonos jogai vannak kommunista vagy nem. én olyan államra nem vágyok amilyenre te. politikai meggyőződés alapján megkülönböztetés? kösz nem.

Ssipak 2010.06.22. 19:57:36

@ninimimi: "Ideje lenne fölébredni bolsikáim, hogy már a magyar törvények szerint is egy "platformra" kerültetek a tömeggyilkos nácik bűncselekményeinek mentegetőivel az általatok mindig szégyellt eszme- és tettestársaitok, a nemzeti szocialisták kései cinkosaival! "

tehát nácik és komcsik egyben ja és bolsik is. fröcsögsz ész nélkül. nyomjad csak.

Iparos 2010.06.22. 20:06:42

@Ssipak: @Hajrá, Fő- és Albánia!:
Ti mind bolondok vagytok. Gondolom nem éltetek még szocializmusban, hogy tudnátok milyen a megkülönböztetés, és az üldözés.

Hajrá, Fő- és Albánia! 2010.06.22. 20:13:11

@ninimimi:
Hogyne, sőt, a kommunisták által a Donnál, a Volgánál és egyéb helyeken megölt ártatlan magyar meg német katonákat még nem is soroltad.

Ja, meg az amerikai indiánok kiirtását sem.

Te olyan hülye vagy, hogy nemcsak a másikat, de már az elsőt is a fal adja.

unommáazegészet 2010.06.22. 20:17:26

@geniusgenie: Ha nyádat akasztották volna fel, nem lenne mindegy neked.

unommáazegészet 2010.06.22. 20:19:51

@kvadrillio: Remélem, ezt a gyönyörű képet kommunistákkal képzeled el... :-)

Hajrá, Fő- és Albánia! 2010.06.22. 20:30:13

@Iparos:
@Iparos:
De. én éltem akkor.
Te viszont, gondolom, nem, és a ninimimi-szerű, akkor még szintén nem élt született agykárosultak történeteiből ismered.

Másrészt érdekelne, ki az a ti.

Ssipak 2010.06.22. 20:32:57

@Iparos: "Ti mind bolondok vagytok. Gondolom nem éltetek még szocializmusban, hogy tudnátok milyen a megkülönböztetés, és az üldözés. "

épphogy éltem a szocializmusban. nem volt zsidózás nem volt cigányozás, üldözés sem volt. Franciaországban, NSZKban, Hollandiában, stb. nyaraltunk akkoriban. borzasztó elnyomás volt.

ninimimi 2010.06.22. 20:34:09

@Hajrá, Fő- és Albánia!:
A Donnál, a Volgánál és egyéb helyeken nem elsőorban kommunisták ölték az ellenséges katonákat. Kösz a segítséget, mert valóban kimaradt a felsorolásból az egyik, általam is ismert sztálini, népirtó módszer (mert nyilván sok más módszere is volt, amiről nem is hallottam). Eszerint a front legnagyobb emberáldozatot követelő, első vonalaiba mindig a politikailag "megbízhatatlan", azaz nem kommunista tömegeit küldte meghalni. A rabló, csirkefogó köztörvényesek, kommunisták voltak a 2., zabráló hullám.
Ne mondd, hogy semmiben sem értek veled 1-et:
Te olyan hülye vagy, hogy nemcsak a másikat, de már az elsőt is a fal adja.

ninimimi 2010.06.22. 20:44:32

@Iparos: Remélem, ironizálva írtad ezeknek, akik "Franciaországban, NSZKban, Hollandiában, stb." nyaraltak akkor, amikor lelőtték a nyugati határainkon szökni próbálókat, hogy "nem éltek a szocializmusban"! Naná, hogy éltek és az minden vágyuk, hogy az ilyen agykárosult szellemi zárványok történeteiből "ismerd meg", milyen volt a bolsevik diktatúra. Amire a legjellemzőbb, hogy vajon mitől élünk még 20 évvel a kommunista diktatúra bukása után is nyolcszor rosszabbul, mint a hasonló adottságú, és a XX. század első felében hasonló szinten élő, csak éppen a későbbi szovjet megszállást megúszó Ausztria? Vajon mitől...?

kvadrillio 2010.06.22. 20:47:30

@Circus:

"WM már írta - ügynöklisták.
Kellene. Nehéz és fájdalmas, de kellene. A következő lépés."

Most nemtom...régebbiekre gondolsz vagy a legfrissebbek érdekelnének ??? :O)

kvadrillio 2010.06.22. 20:56:44

@Gyümilevi:
...háááát...hjahhh....én is sokat gondolok a rabszolgákra....., pedig mennyit gályáztak szegények.......

ráadásul még a piactérre is kiállították őket egy körbemustrára.......

most képzeld....milyen megalázó egy helyezet volt......

sokukat halálra kínozták, éheztették.....

rohadt egy történelem... az biztos......

kvadrillio 2010.06.22. 20:58:29

@unommáazegészet: ...ááááá....nem...én madárijesztőkre gondoltam. :)

Bundili 2010.06.22. 21:05:05

@tlvajferi: Hát ez az! Nem kiegyezni kéne, hanem bíróság elé állíttatni, aki felelős volt a kivégzésekért és hosszú börtönökért. Azoknak az embereknek az életét már egy ilyen per és esetleges ítélet nem adja vissza és a még élők elveszített ifjúságát sem pótolja, de talán valami elégtételt szolgáltatna.

gulasZuppe 2010.06.22. 21:13:40

ahhoz hogy demokrácia legyen ahhoz féregirtás is kell ha teccik ha nem (és a nép "végzi")
a lengyeleknel a rendszervaltas ugy kezdodott hogy kipicsaztak az összes közismert komcsit, nalunk még mindig azon meditalnak hogy az emberi jogok meg a demokrácia. a frászt bazmeg.
nem jár annak aki sajat népét irtotta. mindegy hogy magyarazza meg.
es meg vagyunk lepődve hogy a birok meg a jogászok is ezt fujjak? hiszen ők abban a rendszerben is csak vegrehajtok voltak, nem tehetnek semmiről, még szép hogy a bőrüket akarjak menteni. hát nem. pofon az kijár, nemhogy jogok. semmi.
jogallam bazmeg az a nagy kupac szar ami itten leledzik, de csak fujjatok jogaim vannak, pedig korábban örültél volna ha fogaid maradnak.

nalunk a kommunizmus-szocializmus gyilkoságokkal kikövezett úton járt
az hogy elméletbe ezek miket jelentenek már teljesen mindegy, halált hozott és totális diktatúrát valamint lakásokat munkásokat és megélhetést millióknak
de a vért nem lehet lemosni

56 forradalom, lazadas a rendszer ellen
és nagyon jol le van irva ebben (vagy a filmben), hogy csak azért "választottak" a szocializmust milliók mert itt volt egy idegen hadsereg, amely megmutatta, hogy terrorral eléri azt amit hatalom akar.

gulasZuppe 2010.06.22. 21:15:19

"nem volt cigányozás"

nem mert ha cigány bandák randaliroztak a városban akkor azonnal lecsukták őket

ha reszegen fetrengett, kötekedett, akkor is bevittek

ha nem dolgozott csak lézenget akkor is bevittek

nem csoda hogy nem volt annyi "konfliktus"

mert nem volt liberalizmus

ninimimi 2010.06.22. 21:48:25

@gulasZuppe: "mert nem volt liberalizmus"

Igen, ahogyan a börtönben is igen nagy a közbiztonság.

Egy pontosítás; csak a történeti hűség kedvéért pótolok egy kimaradt "P" betűt.

A kommunisták szerinti "Nagy Októberi Szocialista Forradalom", azaz a NOSZF, ami valójában: KOPP - Kis Októberi Palota-Puccs

Ssipak 2010.06.22. 21:53:13

@ninimimi: fingod sincs semmiről te értetlen majom. a 80-as években senkit se lőttek le, útlevelet kaptál és mehettél bizony Franciaországba, Hollandiába isten hírével. Gondolkodásod primitív és egysíkú, két bites : kommunizmus=rossz nem kommunizmus jó. Bégess birka. Nem látod az árnyalatokat, csak a fekete fehér meg a fröcsögő gyűlölet van a hülye agyadban.

Iparos 2010.06.22. 22:01:18

@ninimimi:
Persze, 80-as évek elején amikor a Szegeden a kiakasztott 12 pont miatt Benda Balázs barátomat kitiltották az ország összes középiskolájából csak azért nem zárták be kiskorúak közé, mert apja katonatisztként elintézte, hogy az ország másik végére kerüljön iskolába.
56-ról pedig személyesen Karátson Gábortól, Göncz Árpádtól, és Brusznyai Margittól hallottam. Falunkból pedig 2 alig nagykorú srácot végeztek ki, a történetük ismert.
Mi családunk nem járt külföldre, nem volt Tabantunk sem. Hallottam embereket cigányozni akkor is, de a zsidókról nem tudtunk semmit. És emlékszem Bayer cikkeire a Nariban és a Népszabiban.
Én nem csak könyveket olvasok és tévét nézek, én emlékszem is.
Most csak ennyit.

marhaszív 2010.06.22. 22:03:31

@Ssipak: én vajon miért nem kaptam útlevelet a 80-as években? he? (talán úgy gondolták az elvtársak, kivétel erősíti a szabályt?)

Ssipak 2010.06.22. 22:07:01

hát ez borzalmas, hogy másik iskolába kellett járnia. micsoda üldözés! valóságos vérzivatar! nyihahaha :D nem jártatok külföldön, zokogok! :D mocskos kommunizmus tehet erről is! manapság bezzeg MINDENKI külföldre jár! borzalmas életed lehetett ezek alapján! nap mint nap üldöztek, megaláztak, kínoztak, aztán sós kútba tettek onnan is kivettek! :DDDD

Ssipak 2010.06.22. 22:08:02

@marhaszív: te biztos megbízhatatlan voltál a besúgód szerint: nem jöttél volna vissza ;)

Iparos 2010.06.22. 22:08:09

@Ssipak:
A világútlevél kiváltság volt 88 január 1-től. Addig először csak 3 évente lehetett kimenni, és komoly ellenőrzés volt. Volt olyan ismerősöm aki csak a világútlevéllel tudott "diszidálni" 89-ben, addig nem kapott útlevelet.
89 tavaszán amikor Nyugat-Berlinből egy barátommal át akartunk sétálni a világútlevelünkkel a kelet-németekhez, meztelenre vetkőztettek. Amikor megkérdeztük miért, akkor azt mondták hogy ti rohadt magyarok bárhova mehettek, ezért megérdemlitek ezt a kis motozást.

Iparos 2010.06.22. 22:15:46

@Ssipak: Persze nekem is volt egy gyerekkori barátom akivel szamizdatot árultunk a Deák téren a RFK előtt 88-ban.
Előtte pár hónappal még bevitték párszor, ő járt az általad említett országokban. Ja hogy miért nem lett baja, és miért nem diszidált, meg honnan tellett rá. Az apja volt a Vigadó igazgatója. Akkoriban csak úgy hívtuk az ilyen nyugatra, meg riviérára utazgatós arcokat hogy burzsujok. :)

Ssipak 2010.06.22. 22:16:06

@Iparos: hát kérlek mi 3 évente mentünk is, közben meg a bolgár tengerparton üldözött minket ez a borzalmas szörny: a kommunizmus. úgy szenvedtünk, hogy csak na! majd belerokkantam. Egyszer meg a vámosok kipakoltatták az egész kocsit hazafelé. A mocskos kommunista férgek!!! Bár jut eszembe ilyen megtörtént velünk a rothadó kapitalizmusban is 90 után.

Ssipak 2010.06.22. 22:18:46

@Iparos: na látod, a burzsujokat most is hívják így és most is divat utálni őket, meg most is utazgatnak. mi a különbség? de látom olyan marha nagy üldözés volt, hogy simán árultátok a szamizdatot ebben a borzalmas nagy elnyomásban, hajatok szála sem görbült. iszonyatos volt ez a kommunizmus számotokra na. iszonyatos sokk lehetett komolyan.

Iparos 2010.06.22. 22:23:21

@Ssipak: 92-ben öngyilkos lett Balázs. Talán végiggondolhatod, hogy miért. Páran még emlékeznek rá.
iwiw.hu/pages/user/userdata.jsp?userID=9682986

Iparos 2010.06.22. 22:24:16

@Ssipak: 87-ben még megvertek. :)

Ssipak 2010.06.22. 22:30:00

@Iparos: na, komolyan: Tudom, hogy volt elnyomás, de kicsit túl van lihegve szerintem. Azoknak a szájából meg nem hiteles, akik az igazi kemény időket nem élték meg. Nem értem ezt a löttyös nagy indulatot olyanok szájából akik nem is szenvedtek igazán. Ez csak üres duma/fröcsögés szerintem.

Balázs emlékét meg teljes mértékben tiszteletben tartva megkockáztatnám azért a feltételezést, hogy 92-ben nem lesz valaki azért öngyilkos mert ~10 éve iskolát kellett váltania. Különösen, hogy kimúlt a rendszer mely elleni fellépése miatt büntették.

Iparos 2010.06.22. 22:35:21

@Ssipak:
Nyugi a világútlevéllel 3 év alatt behoztalak titeket. 92-re már bejártam a Sanghaj-Murmanszk-Seattle háromszöget.
Nem fogod kitalálni, úgy hogy dolgoztam és sefteltem, stoppoltam...
Most egyetemen tanítok, saját cégem van alkalmazottakkal, és nem sírom vissza azt az időt, amikor ha valaki akartál lenni, akkor pártagnak kellett menni, tenni néhány szívességet az elvtársaknak és mehettél nyugatra is. :)

Iparos 2010.06.22. 22:41:52

@Ssipak:
Konkrétan alkoholista és kábítószeres lett emiatt. Gondolom ez nem annyira hihetetlen, ha valaki kamaszkorában elszenved egy ilyen traumát egy "csíny" miatt. Nem csak az iskolából való kizárás volt, hanem más is a rendőrségen, mire kikerült.
Persze a gulyáskommunizmust nagyon sokan nem élték meg tragédiaként, de én láttam az akkori gettót is. 14 évesen ragasztózó gyerekekkel.

Ssipak 2010.06.22. 22:45:21

@Iparos: Akkor messze le is hagytál minket. Örülök, hogy sikeres ember vagy (lettél) az életben. A régi rendszert én sem kívánom vissza. De sokszor úgy érzem túl van hisztizve, hogy mennyire is volt rossz. Jó éjt :)

ninimimi 2010.06.23. 13:34:54

@Ssipak: Egyszer olvastam valahol, hogy a kommunizmusban az a legrosszabb, ami utána jön.

Az elmúlt 20 év igazolja, hogy ez éppen a mi langyos, kádári diktatúránk esetére vontakozik leginkább. Most látszik igazán, mekkora károkat okozott valójában. Mert közvetlenül már tényleg alig gyilkoltak (de rosszul tudod, még 1989. őszén is lőttek le menekülőt Sopronnál) - csak éppen minden részletében lehetetlenné tették a társadalom, a gazdaság normális működését. Számtalan "eredményét" felhozhatnám most ennek, de csak egy példát mondok, az "egészségünket". Azt, hogy édesapám 19 éve meghalt, pedig Nyugaton az ő "bajával" ma is vidáman élhetne. Azt, hogy magam kb. 20 évvel vagyok "előbbre" az egészségi állapotommal, bizonyíthatóan a hazai feltételek miatt. Lehet ezt túlhisztizni?